VoIP چیست؟

تلفن اینترنتی یاVoIP ، امکان مکالمات تلفنی را روی بستر شبکه یا IP فراهم می‌سازد. سیستم‌های تلفنی VoIP نسبت به مراکز تلفن معمولی، پایداری و انعطاف بیش‌تری دارند. تلفن‌های معمولی با سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کنند و مشکلات زیادی را به همراه دارند اما سرویس VoIP با سیگنال‌های دیجیتال کار می، نظیر DSL است. بر این اساس، این تلفن‌ها با کاربری بسیار آسان‌تر، می‌توانند کیفیت به مراتب بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

با سیستم‌های VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:

۱) ATA

ساده‌ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از (ATA (Analog Telephone Adaptor ها که gateway هم نامیده می‌شوند، می‌باشد. این ابزارها این امکان را به شما می‌دهند که از تلفن‌های آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید. به آسانی می‌توانید Handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت خود وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می‌گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می‌کند. همراه برخی ATA ها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load می‌شود و شما را قادر می‌سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.

۲) IP PHONES

این Handset ها کاملاً شبیه Handset های استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. گونه بی‌سیم گوشی‌های IP مشهور به Wi-Fi می‌باشد که از شبکه‌های Wi- Fi استفاده می‌کند. این تلفن‌ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می‌شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می‌کنند.

۳) کامپیوتر به کامپیوتر

این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت‌های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرف‌های ارائه می‌دهند که می‌توانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

شروع راه اندازی سیستم ویپ (VOIP):

قبل از شروع آموزش نصب و راه اندازی voip سرور الستیکس به تجیزات مورد نیاز می پردازیم. راه اندازی voip متناسب با بودجه و نیاز ما می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به همین جهت ما بر اساس یک فرض از نیاز ها و در نظر گرفتن یک کیفیت مناسب این بحث را به پیش می بریم طبیعتا با سعی در کاهش هزینه ها و چشم پوشی از افت کیفیت می توان تغییراتی را متوجه کل پروژه نمود یا تغییر نیاز های یک کارفرما می تواند بر سولوشن پیشنهادی و نهایتا سیستم پیاده سازی شده تاثیر گذار باشد. برای شروع فرض می کنیم ما یک دفتر کار با ۵خط شهری و ۱۰داخلی ip داریم و نیاز ما از سیستم تلفنی توزیع خطوط و سرویس فکس می باشد و اسراری به رکورد مکالمات به صورت کامل وجود ندارد و به طور متوسط تماس همزمان ما با توجه به نوع فرایند های ارتباطی شرکت حدود ۲ تماس در دقیقه می باشد. حال با این مفروضات به سراغ تهیه تجهیزات مورد نیاز می رویم.

تجهیزات:

برای راه اندازی سیستمvoip با شرایط مطرح شده به تجهیزات زیر نیاز داریم:

۱- یک pc با پردازنده دو هسته ای ۳ گیگاهرتزی و رم ۴ گیگ و هارد ۵۰۰ گیگ توصیه می کنم در انتخاب پاور  و مادر برد دقت کنید چرا که بسایر مهم می باشندو بایتس توانایی کار مداوم را داشته باشند. نکته : در صورت نیاز به ضبط تمامی مکالمات استفاده از هارد های SSD توصیه می شود.

۲- یک کارت آنالوگ برای خطوط شهری که کارت های سنگوما و openvox و digium  که دارای اکوکنسلر سخت افزاری می باشد پیشنهاد می گردد لطفا در انتخاب کارت دقت نمایید و از خرید برند های غیر معتبر و بدون نام و نشان به شدت پرهیز کنید چرا که باعث از بین رفتن کل پروژه و اعتبار شما خواهد شد.

۳- برای تلفن های ip نیز از برند های خوب موجود در بازار استفاده نمایید .دقت کنید که امکانات موجود بر روی تلفن جوابگوی نیاز شما و مجموعه مورد نظر باشد. اگر از سوییچ Poe استفاده می کنید تهیه تلفن های ip پشتیبانی کننده از Poe موجب حذف آداپتور ها و مدیریت مرکزی برق می شود.

راه اندازی سیستم:

برای راه اندازی، اول فایل iso الستیکس را از سایت elastix.com/en/downloads دانلود کنید و یا در صورتی که نسخه فارسی این سیستم تلفنی را میخواهید ما به شما سیستم تلفنیی واک را معرفی میکنیم که علاوه بر فارسی سازی این نرم افزار برخی از مشکلات آن را  رفع کرده و امکانات دیگری نیز به الستیکس افزوده است لینک دانلودvaak  این نرم افزار برای شما قرار داد شده است پس از دانلود  با نرم افزارهای cdburner فایل دانلود شده را به صورت iso رایت نمایید. استفاده از cd ایزو به واسطه آماده بودن نرم افزارهای مورد نیاز از وب سرور گرفته تا استریسک و دیتابیس کار را برای شما بسیار آسان تر می کند.

مراحل نصب الستیکس :

۱- حالا cd را درون سی دی درایو خود قرار دهید و سیستم را با CDROM بوت کنید. پس از لود شدن cd برای شروع نصب در صفحه اول نصب الستیکس با انتخاب Install Elastix 4  کلید Enter را فشار دهید.

۲-در قسمت بعد می بایست تنظیمات تاریخ و ساعت ، کیبورد و محل نصب و تنظیمات کارت شبکه صورت پذیرد.البته در تصویر زیر به دلیل اینکه کارت شبکه ما شناخته نشده مراحل آن نمایش داده نشده است ولی در حالت عادی تنظیمات کارت شبکه نیز باید انجام شود این محیط مانند تصویر گرافیکی زیر است :

۳- در قسمت Date & Time بسته به مکانی که در آن قرار دارید Region و City را انتخاب کنید. برای مثال من Region را بر روی Asia و City را بر روی Tehran قرار داده ام.

۴- پس از تعیین ساعت با استفاده از دکمه Done به صفحه قبل باز خواهید گشت و تغییرات انجام شده ذخیره خواهد شد. در قسمت Keyboard نیز به همین منوال صفحه کلید مورد نیاز خود را اضافه نمایید. برای مثال من صفحه کلید فارسی را نیز به لیست Keyboard ها اضافه کرده ام.

۵- در انتها وارد قسمت installation Destination شوید و همان تنظیمات موجود را با دکمه done تایید نمایید. خواهید دید که دکمه Begin Installation روشن می شود. با کلیک بر روی این گزینه مراحل نصب آغاز می گردد. در همین قسمت و هم زمان با نصب می توانید پسورد Root را مشخص نمایید و در قسمت User Creation نام کاربری جدیدی برای خود ایجاد نمایید.

توجه داشته باشید که پسوردی که در این قسمت ایجاد می کنید ، پسورد کاربر Root در سیستم عامل CentOS است. یعنی اگر زمانی نیاز داشته باشید که به سیستم عامل Login کنید و دستوراتی را اجرا نمایید باید از این پسورد استفاده کنید. در قسمت های بعد خواهید دید که پسورد Elastix و MySQL در چه قسمتی تعریف خواهند شد.

۶- حال نوبت به first boot سیستم عامل الستیکس می رسد در تصویر زیر مشاهده می کنید باید پسوردی را برای MySQL انتخاب کنید. این پسورد می تواند با پسورد CentOS شما متفاوت باشد.

۷- در مرحله بعد یکبار دیگر پسوردی را که برای MySQL در نظر گرفتید وارد نمایید و Ok را انتخاب کنید. حال پسوردی را برای FreePBX ایجاد نمایید. در واقع این پسوردِ کاربر Admin برای ورود به محیط Elastix  می باشد.

خوب به شما تبریک میگم چون پس از طی این مراحل Elastix با موفقیت نصب گردیده است و شما وارد محیط خط فرمانی Elastix خواهید شد.

پس از طی این مراحل Elastix با موفقیت نصب گردیده است و شما وارد محیط خط فرمانی Elastix خواهید شد. خوب در مقاله های بعد به نحوه اتصال از طریق وب به الستیکس خواهیم پرداخت و تنظیمات ابتدایی آن را آموزش می دهیم.

 

منبع : اترانت